Ambitni też marnują czas

 do Blog

„Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.”     ~ Albert Einstein

Ambicje , stan umysłu dający nam siłę mimo sytuacji i wyzwań jakie napotykamy.

Już wiesz gdzie jest Twoje miejsce na ziemi, co i dlaczego jest dla Ciebie ważne? Rozpocząłeś swoją drogę do mistrzostwa? Jeżeli widzisz jakąś część siebie w tych pytaniach to dobrze trafiłeś. W poprzednim wpisie mogłeś przeczytać o tym czym są ambicje i jak ich nadmiar oraz brak na nas wpływa. Pewnie też rozpocząłeś swoje postanowienie noworoczne. Pozwól że podsumuję:

  • Jesteś ambitny i masz tego świadomość
  • Wyznaczyłeś sobie cel jaki chcesz zrealizować
  • Cel jest jasny, określony w czasie i mierzalny

Świetna robota. Jeśli jednak ciągle masz chochlika w głowie który nie ułatwia ci zadania to pozwól że zajmiemy się tym.

Czym jest czas?

Czas jest miarą ze wszechmiar. Wyznacza pory dnia, pory roku, określa ważne wydarzenia, przypisujemy mu szczególną wartość religijną lub osobistą. Cenny zasób, do tego ograniczony bo mamy tylko jedną szansę na przeżycie naszego życia. Może wystarczy nie marnować czasu by mieć więcej życia dosłownie. Czy zastanowiłeś się ile czasu ucieka nam przez palce kiedy roztrząsamy np. :

  • To czego nie mamy
  • To czego nie zrobiliśmy
  • Rozmawiając o kimś kogo nie darzymy sympatią
  • Narzekając na kogoś lub coś co nie działa tak jak byśmy chcieli
  • Oczekując czegoś od innych

Ukryta jest w tym bolesna prawda o nas samych. Nie tak dawno rozmawiając o historii Polski i nastrojach narodowych doszedłem do wniosku że często wspominamy o jednym zasadniczym zjawisku:

„ Nie miałem wyboru”

Przykład

Kiedy przeanalizuję swoje własne życiowe przypadki jestem w stanie jasno zaprzeczyć temu stwierdzeniu. Zawsze miałem wybór, który polegał niejednokrotnie na wybraniu „mniejszego zła” lub dokonania zwyczajnego świadomego wyboru. Czy jednak nie dało się uniknąć tych sytuacji? Oto jedna z nich:

„ Dzień rozpoczął się zwyczajnie, poranek ze śniadaniem, kawa. Rozmowa z ukochaną żoną. Krótki spacer zakończony zakupami w pobliskim warzywniaku oraz piekarni. Istna sielanka. Znów rozmowa z żoną o sprawach ważnych, naszej przyszłości o ostatnich wakacjach, ostatnich urodzinach u kolegi. Kilka odebranych maili i telefonów. Tego dnia ma nas odwiedzić Michał i Kasia. Mam do zrobienia trening, jak zwykle to mam w planie dnia. Wszystko wygląda całkiem normalnie. Jednak mój humor i nastrój ciągle się pogarszał. Dlaczego?”

Ten dzień był całkowicie zmarnowany, co poszło nie tak? Odpowiedź kryje się w punktach z początku tego wpisu. Rozmawialiśmy o tym czego nie mamy lub nie robimy , zamiast cieszyć się swoim towarzystwem, obgadywaliśmy ludzi którzy kradną nam energię ( brawo, znów straciłem energię na moje własne życzenie ). No tak nic dziwnego że humor nie dopisywał. Cała sytuacja jest bardzo analogiczna do postanowień noworocznych. Czujecie już w głębi serca to o czym piszę?

Twój Czas w liczbach

Same postanowienia noworoczne to też związek , nasz partner. Oczywiście mamy z naszym nowym partnerem znajomych, którym się pochwaliliśmy naszą nową lepszą połową. Mamy związek ze zbudowaną siatką relacji z realnymi ludźmi. Więc jeśli właśnie siedzisz ze słoikiem nutteli i nabierasz jakąś piątą łyżeczkę w poszukiwaniu motywacji do treningu, to pewnie właśnie szukasz kłamstwa do tego jak wytłumaczysz znajomym Twoim i Twojego postanowienia dlaczego nie zrobiłeś treningu, dlaczego nie było cię w umówionym miejscu itd. Takie postępowanie na pewno nie będzie Cię bardziej motywować do realizacji celi, wręcz przeciwnie. Więc z prostego równania wychodzi ( dala tych którzy kochają matematykę tak jak ja):

TE           – Index efektywnego czasu treningowego. Przyjmuje wartości 0-10.

IP            – index efektywnego przygotowania fizycznego i psychicznego w treningu. Przyjmuje wartości                              0-10.

TŻ           – index nieefektywnego czasu żalu i wymówek. Przyjmuje wartości 0-10.

 

Podstawmy sobie liczby, żeby było łatwiej w skali 0-10. Żal i wymówki są podniesione do 2 ponieważ obniżają efektywność treningu , powodują że trenujemy rzadziej oraz kradną nasz czas

Przypadek max zaangażowania i narzekania:

Widzicie że nawet jeśli zaangażujecie się na tyle na ile to możliwe, efekty nie mają szansy się rozwinąć. Marnujecie zbyt dużo energii na szukanie problemu zamiast na ich rozwiązywanie. Wymówki dziś nie pójdę na trening bo jestem zmęczony i opowiadanie wszystkim dookoła tego samego nie wpływa pozytywnie na odpoczynek, a na pewno na stan psychiczny i realne samopoczucie. Stań równo na nogi i powiedź głośno: „ mam dużo energii, zrobię to, jestem ambitny/na … znam swój cel i z uśmiechem dążę do niego ”.

Przypadek maksymalnej optymalizacji treningu i pozytywnego nastawiania do pracy:

Tutaj zdecydowanie jest skupienie na celu, który uprzednio określono. Zaangażowanie i efektywność to klucze do sukcesu, każdy z nas je ma tylko czasem nie możemy pozwolić żeby do tych pięknych kluczy dokładać kolejne niepotrzebne i tylko ciążące u naszego boku kluczyska.

Też dostrzegacie to piękno?

To co ważne

Teraz zostało jedno malutkie pytanie , jak nie narzekać i skupić się na celu i optymalnym osiągnięciu założonego celu?

Nie jest to takie straszne jak powyższe wzory w zapisie matematycznym. Powtórzmy jeszcze raz to co ważne:

  • Już zaczęłaś/ eś swoją przygodę ze sportem
  • Znasz swój cel, który jest jasny i określony w czasie, mierzalny i osiągalny
  • Czerpiesz z przyjemność i satysfakcję po treningu
  • Być może zdarz ci się poddać
  • Czasem zdarza Ci się narzekać i obwiniać innych
  • Przypadkowe opinie mają na ciebie wpływ

Składowe sukcesu i jakości w treningu

Wytłumaczmy sobie to na podstawie składowych naszego wzoru.

1. Efektywny czas treningowy:

Kiedy efektywnie spędzamy czas na treningu, wtedy jest to jedyna czynność jaką wykonujemy oraz przygotowania do treningu. Jesteśmy świadomi tego co robimy i jaką ma to wagę czy przełożenie na wynik jaki chcemy osiągnąć. Skrupulatnie oceniamy swoje postępy i potrafimy wykorzystać konstruktywną krytykę kolegów czy trenera. Nasz plan dnia czy tygodnia pozwala nam skupić się na czynności którą właśnie wykonujemy.

2. Efektywne Przygotowanie Fizyczne i Psychiczne:

W tym koszyku znajdziemy umiejętności techniczne, siłowe oraz ruchowe. W tym również nasz progres i bezpieczeństwo, czyli zabezpieczenie przed kontuzjami, czy odnowę biologiczną. Równie ważnym i nie rozłącznym elementem jest znajomość naszej psychiki i umiejętności radzenia sobie w stresie i wykorzystania ich nie tylko na starcie, ale również w treningu. Ostatnia składowa to istna wisienka na torcie: ZNAJOMOŚĆ CELU.

 3. Nieefektywny czas żalu i wymówek:

Jest to każda minuta spędzona na negatywnym myśleniu o naszych możliwościach, rozpamiętywaniu porażek, porównywaniu się do innych, usprawiedliwianiu się i obwinianiu innych, opierania swoich myśli i działań o przypadkowe opinie.

Profesor Radzi

Teraz nie pozostaje nam nic innego jak spisać te działania i czynności które mogą przynieść najlepsze i najszybsze rezultaty:

Dobre Praktyki

  • Pamiętaj i przypominaj sobie systematycznie o celu
  • Przypominaj sobie o uczuciu osiągniętego celu przed treningiem
  • Poznawaj swoją psychikę
  • Poznawaj swoją biomechanikę
  • Wyciągaj wnioski
  • Planuj swój czas tak żeby mieć komfort treningowy
  • Dbaj o jakość
  • Rozważ prawdziwość opinii na Twój temat, wyciągnij naukę lub odrzuć je

Unikaj

  • Chowania żalu
  • Rozpamiętywania
  • Szukania wymówek
  • Brania do siebie przypadkowych opinii
  • Myślenia o tym czego nie mamy
  • Porównywania się do innych

Czynności te wykonuj zgodnie z zasadą małych kroków , nie wszystko na raz. Mały zrealizowany cel , to może być ogromna radość.

Jeśli z 24h wyrzucisz czynności negatywne z powyższej listy , to ile czasu zyskasz ? Na co ten czas możesz wykorzystać? Napisz w komentarzu poniżej na co spożytkujesz swój czas.

Komentarze: 2
  • Marcin
    Odpowiedz

    Jedna z najważniejszych kwestii w treningu amatorów. Temat trafiony w dychę !

  • Oskar
    Odpowiedz

    Mistrz!! Super wpis

Podziel się swoja opinią

F
F
Nieprawidłowa nazwa użytkownika, żadnych zdjęć, lub serwery Instagram nie został znaleziony
Nieprawidłowa nazwa użytkownika, żadnych zdjęć, lub serwery Instagram nie został znaleziony
F
F
Twitter
AdamKszczot na Twitterze
Najnowsze Tweet: RT @TSmokowski: Druga cześć rozmowy z Adamem na YT. Myślę, że warto posłuchać takiego twardziela. @AdamKszczot https://t.co/M5wJuLhtCt
953 ludzie podążają AdamKszczot
Twitter Pic iamconsi Twitter Pic darsment Twitter Pic marekjus Twitter Pic LITTLEBE Twitter Pic LukaszKo Twitter Pic TCzernak Twitter Pic Tichau19 Twitter Pic Rozwadow